تاریخچه اپلیکیشن

تاریخچه اپلیکیشن
اپلیکیشن در لغت به معنای یک نرم افزار کاربردی و برنامه کامپیوتری است که برای کاربری در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه ” اپلیکیشن” یا به اختصار App بیشتر از لغت " نرم افزار” مورد استفاده قرار گرفته و رایج است و این لغت دقیقاً همان معانی "نرم افزار کاربردی” را در برمی گیرد.
در دنیای امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و ابزارها، برای آن که بتوانیم کارهای روزمره خود را آسان تر ، دقیق تر و به بهترین شکل ممکن انجام دهیم با تعداد انبوهی از نرم افزارها و برنامه هایی مواجه می شویم که به ما در بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند.
به طور مثال ممکن است شما بخواهید در داخل منزل نقل و انتقالات بانکی خود را انجام دهید، برای این منظور باید از اپلیکیشن های مخصوص استفاده کنید و یا ممکن است بخواهید به موزیک گوش بدهید که برای اینکار نیز باید از اپلیکیشن Music Player استفاده کنید.
پس به طور کلی می توان گفت اپلیکیشن ها نوعی از نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری هستند که ارتباط مستقیمی با پردازنده های سیستم عامل گوشی های هوشمند شما برقرار می کنند. تمام نرم افزارهای کامپیوتری به جز نرم افزارهای سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی، که ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم جزوه اپلیکیشن ها به شمار می آیند که برای استفاده نهایی کاربران طراحی شده اند.
اپلیکیشن ها به صورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم میشوند:
 Native Apps

Hybrid Apps

Web-Based Apps

Native Apps  یا اپلیکیشن های بومی
این دسته بندی نرم افزار ها، به گونه ای طراحی میشوند که همزمان بتوانیم آن هارا در سیستم عامل های مختلف نصب و استفاده کنیم.استفاده از این نوع طراحی باعث میشه که زمان کمتری صرف توسعه اپلیکیشن بشه و حتی ایرادات فنی کمتری داشته باشه.
Hybrid Apps یا اپلیکیشن های چند گونه ای
این نوع اپلیکیشن ها ترکیبی از اپ های native و web-based هستند.مثل مدل توسعه ای React Native در واقع هم میتوانند به عنوان نرم افزار تحت وبی استفاده شوند و هم در سیستم عامل های مختلف نصب شوند.
 Web-Basedیا اپ های تحت وب
این نوع اپلیکیشن ها به دلیل اینکه از منابع دستگاه شما کمتر استفاده میکنند و سرعت بالاتری نیز دارند کاربرد بسیاری پیدا کرده است.در این نوع اپ ها که گاها بر پایه HTML5 و CSS3 طراحی میشوند،به صورت وب و با دسترسی وب قابل استفاده میباشند (لزوما نیاز نیست در دستگاه نصب شود)
تاریخچه اندروید
سیستم عامل اندروید در ابتدا توسط اندی رابین در شرکتی به نام اندروید و بر اساس هسته لینوکس طراحی شد، اندی رابین مدتی بعد در سال ۲۰۰۵ شرکت خود را در ازای دریافت ۵۰ میلیون دلار به گوگل واگذار کرد. شرکت گوگل نیز تا سال ۲۰۰۷ در دست ساخت بودن یک سیستم‌عامل متن‌باز برای گوشی‌های هوشمند را به طور رسمی اعلام نکرده بود، در نهایت در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۰۷ اولین نسخه بتای سیستم عامل موبایل خود را معرفی کرد و در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.
سپس در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۸، اندروید ۱,۰ نخستین نسخه تجاری از سیستم عامل موبایل شرکت گوگل با آیکون روبات سبز رنگش از طریق گوشی    G1 اپراتور T-Mobile در بازارهای دو کشور آمریکا و انگلستان عرضه شد. جالب است بدانید نرم افزارهای جیمیل، یوتیوب، اینترنت و ماشین حساب و… به صورت پیش فرض بر روی اولین نسخه از اندروید وجود داشتند ولی بسیاری از قابلیت ها نظیر صفحه کلید مجازی و برنامه های کاربردی حرفه ای و … در این گوشی وجود نداشتند.
تاریخچهiOS  
این سیستم عامل توسط استیو جابز با تلفن همراه هوشمند شرکت اپل یعنی همان آیفون در کنفرانس و نمایشگاه Macworld، در تاریخ ۹ ژانویه سال ۲۰۰۷ معرفی شد و در ماه ژوئن همان سال برای اولین بار منتشر شد.
در زمان معرفی اولین آیفون، اپل اعلام کرد که iOS هم، همانند OS X، از هسته یونیکس ساخته شده و از ابزارهای مشابهی استفاده می‌کند. با این وجود کاملا مشهود بود که علیرغم اشتراک‌های بسیار زیادی که میان OS X و iOS وجود دارد، iOS برای این که بتواند یک سیستم‌عامل جداگانه محسوب شود، به اندازه کافی با OS X متفاوت خواهد بود.
در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۷، اپل اعلام کرد که یک کیت توسعه نرم‌افزار بومی (SDK) تحت توسعه است و آن‌ها در حال برنامه‌ریزی های لازم برای آن هستند، در نهایت در تاریخ ۶ مارس ۲۰۰۸، شرکت اپل اولین نسخه بتا را با یک نام جدید برای سیستم عامل منتشر کرد.
پس از معرفی اولین نسخه بتا ، کاربران برای مدت زمان سه سال iOS را iPhone OS می‌نامیدند و پس از معرفی iOS ۴ در ژوئن ۲۰۱۰ بود که نام آن به iOS تغییر یافت.
شرکت هایی همچون گوگل و اپل مراکزی رو راه اندازی کردن به اسم های Google Play Store  و  App Store  که کاربران سیستم عامل های خودشونو از نظر برنامه کاربردی تامین کنند. البته باید به این نکته توجه داشت  که اپ های موبایل فقط به اندروید و آی او اس محدود نمیشوند و تبلت ها و موبایل های ویندوزی هم مرکزی برای دانلود اپ های مخصوص خود دارند.



پست الکترونیک

info@appex.ir

فکس

693 70 880 (021)

تلفن

844 70 880 (021)

833 70 880 (021)

آدرس

تهران-شهرک ژاندارمری-بلوار مرزداران خیابان ابراهیمی-برج الوند-واحد606